W KAŻDEJ NAUCE
Wiedza w każdej nauce jest, choćby w małej mierze, uporządkowana logicznie lub przynajmniej nawykowo czy też umownie. Im bardziej ścisła jest dana nauka, tym lepszy jest w niej porządek logiczny. Jego podstawą jest układ pojęć — znamiennych dla danej dziedziny badań — według stosunków podporządkowania, nadrzędności lub równorzędności. Dzięki takiemu układowi w nauce wysoce ścisłej — takiej, jak przede wszystkim matematyka i fizyka teoretyczna — twierdzenia jedne wynikają z innych jako ze swych przesłanek, te z kolei wynikają również ze swoich przesłanek. Przesłanki logiczne coraz to wcześniejsze zawierają pojęcia coraz to ogólniejsze. Wnioski logiczne coraz to późniejsze mieszczą w sobie pojęcia o zakresie coraz to ciaśniejszym, nato- ^ miast o treści coraz to bogatszej w szczegóły.Ostatecznie przy takim to — dedukcyjnym — układzie twierdzeń, a zarazem pojęć w nich zawartych, zbliżamy się do tzw. porządku aksjomatycznego.